Felieton o wymaganiach sprzętowych
W Minecrafcie zauważyłem pewien błąd. Czasami, jak maksymalizuję Minecrafta, pojawia się czarny ekran i Windows się zawiesza. Ja zawsze gram na trybie pełnoekranowym. Nie chce mi się też włączać i wyłączać kwintyliard razy grę, więc ją minimalizuję klawiszem Windows. Poproszono mnie o przesłanie raportu crasha, gdy Minecraft nie był w trybie pełnoekranowym. Zrobiłem to. Po północy (być może osoba, która zajmowała się tą sprawą, mieszka na drugim końcu świata) otrzymałem wiadomość, że mój komputer nie spełnia wymagań gry. Nie spodziewałem się tego. Ale być może ta osoba postanowiła zrobić mi żart primaaprilisowy. Napisałem do tej osoby. Czekam na odpowiedź.
Co do wymagań sprzętowych, jest to kwestia subiektywna. Zazwyczaj producent uruchamia swoją grę na różnych zestawach i określa, który pozwala na grę, a który nie. Zazwyczaj do minimalnych wymagań trafia specyfikacja, przy której dało się grać na niższych ustawieniach. Specyfikacja zalecznych wymagań to zwykle taka, przy której da się komfortowo grać nawet na wyższych ustawieniach graficznych. Nie oznacza to jednak, że gra nie uruchomi się na sprzętach niespełniających wymagań sprzętowych. Może się uruchomić, ale mogą wystąpić lagi. Gdyby w kodzie gry byłoby to, że gra nie może się uruchomić poniżej pewnej granicy sprzętowej, możnaby posądzić producenta o zachęcanie innych do kupna nowego sprzętu.
Dodatkowo, czasem zdarza się, że komputer poniżej wymagań sprzętowych pozwala normalnie grać na wyższych ustawieniach. Może się również zdarzyć na odwrót - że komputer nawet z poziomu wyżej może nie radzić sobie z grą na niższych ustawieniach. Takie przypadki są jednak rzadkie. Gdyby to, że mój komputer (naprawdę!) nie spełnia wymogów gry, okazało się prawdą, prawdopodobnie mój komputer byłby rzadkim przypadkiem.
Tutaj porównanie ustawień, na których zwyczajowo gram z ustawieniami domyślnymi i mimimalnymi:
Ustawienie | Wartość domyślna | Wartość minimalna | Moje ustawienie | Dlaczego tak? |
Odległość renderowania | 8 | 2 | 12 | Dawna daleka odległość renderowania była równa 12 chunkom. |
Cząsteczki | wszystkie | minimalne | ograniczone | Nie widzę różnicy między wszystkimi a ograniczonymi. |
Animacja chodzenia | włączona | wyłączona | wyłączona | Nie lubię, jak mi się przedmioty machają. |
Limit FPS | 120fps | nie dotyczy | bez limitu | Co za debil wymyślił to ustawienie? Tylko przycina skrzydła komputerowi. |
Grafika | dokładna | szybka | dokładna | Wiadomo :) |
Gładkie oświetlenie | maksymalne | wyłączone | minimalne | Znów nie widzę różnicy między minimalnym a maksymalnym oświtleniem. |
Chmury | dokładne | wyłączone | wyłączone | Po prostu przyzwyczaiłem się do gry bez chmur. Gdybym jednak grał na starszej wersji, gdzie nie można wyłączyć chmur, wybrałbym chmury dokładne. |
Pełny ekran | wyłączony | nie dotyczy | włączony | Jak karta graficzna zajmuje się tylko wyświetlaniem gry, to po prostu poświęca na nią więcej mocy, niż gdyby musiała jeszcze zajmować się okienkami. |
VSync | włączony | nie dotyczy | wyłączony | Na kiego grzyba ma być włączony kolejny limit FPSów? Niech komputer pokaże, ile da rady wycisnąć! |
VBO | włączony | nie dotyczy | włączony | Kiedyś, gdy grałem przy wyłączonym VBO, gra się bardzo bugowała. Wszystko źle było wyświetlane. Włączenie tej opcji naprawiło problem. |
Mipmapping | 4 | 0 | 0 | Gra z wyłączonym mipmappingiem wygląda o niebo lepiej. Nienawidzę antyaliasingu. |
Cienie bytów | włączone | wyłączone | wyłączone | Nie lubię, jak pod mobami wyświetla się czarne koło. |
|
|